همایش بزرگداشت علامه «سید جعفر شهیدی» دانشمند و متفکر برجسته بروجردی صبح روز پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ با حضور دکتر سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور و مسئولین استانی و شهرستانی در سینما فلسطین بروجرد و با استقبال گسترده مردم فرهیخته بروجرد برگزار گردید.

دکتر محمد حسینی مهمان ویژه این مراسم طی سخنانی تصریح کرد: علامه شهیدی یک متفکر، اندیشمند، مترجم، مورخ، نویسنده و فرهنگ نویس بود که به ندرت از فضایل و کمالات خود می گفت و در صورت ضرور برای تشویق دانشجویان به سختکوشی های زندگی شخصیش اشاره می کرد.

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگ ایرانی و اسلامی وامدار و مدیون علامه دکتر شهیدی در تفاسیر علمی و دینی است افزود: این علامه بزرگ  عمر خود را در مسیر نشر فضایل و مکارم اخلاقی، تبیین تاریخ اسلام و ترجمه نهج البلاغه صرف کرد.

حسینی با اشاره به تسلط مرحوم علامه شهیدی به زبان عرب و ادبیات فارسی گفت: تکریم بزرگان توصیه دینی و تاکید مقام معظم رهبری است، بنابراین باید مراسم در شان برای معرفی آنان به نسل جوان برگزار شود چراکه آثار ارزشمند آنها میراث بزرگی است که به جای گذاشتند .

وی ادامه داد: آثار ماندگار علامه شهیدی در  مورد ائمه(ع) و حضرت فاطمه و حضرت زینب (س) از این اندیشمند بزرگ یک چهره ماندگار به جا گذاشت و این عنوان برای او اغراق و مبالغه نیست.

حسینی افزود: این علامه بزرگوار علم، ادب و تواضعی داشت که موجب محبوبیت وی نزد همه اقشار شده بود و وجود وی  به دانشگاه معنویت می داد.

وی همچنین گفت: بروجرد شخصیت های فراونی دارد و هنرمندان باید در خصوص زندگی این افراد اثرسازی کنند تا جوانان با این شخصیت های بی نظیر آشنا شوند و چنانچه در این راستا کم کاری کنیم جوانان از فرهنگ های دیگر الگو می گیرند. بنابراین باتوجه به اینکه هنر جذابیت دارد باید با استفاده از آن افرادی مانند علامه شهیدی را به نسل کنونی معرفی کرد.

« سیدجعفر شهیدی متولد سال ۱۲۹۷ در بروجرد، رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود.

شهیدی از شاگردان برجسته علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد، او همچنین در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف زیر نظر سید حسین طباطبائی بروجردی و سید ابوالقاسم خویی تحصیل کرد و درجه اجتهاد داشت.

مهمترین اثر علامه شهیدی ترجمه شیوای نهج البلاغه است که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شده است. همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، چهار عنوان ترجمه، سه عنوان تصحیح و تعداد زیادی تالیف  از جمله تاریخ تحلیلی اسلام، زندگانی علی ابن الحسین (ع)، حیات فاطمه(س)، عرشیان و  ... از دیگر آثار وی هستند که بسیار مورد توجه محافل ادبی و دانشگاهی کشور قرار گرفته اند.

وی سرانجام پس از عمری تلاش در راه اعتلای فرهنگی ایرانی- اسلامی در سال ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت و پیش از رحلت خانه خود را به شهرداری اهدا کردند تا در آنجا کتابخانه ای درست شود.»

 b_300_0_16777215_00_images_03-05_24AZAR_IMG_3321.jpg

b_300_0_16777215_00_images_03-05_24AZAR_IMG_3265.jpg

b_300_0_16777215_00_images_03-05_24AZAR_IMG_3250.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید